logotype

 

 

2011-09-13

 

 

Världspremiär för Subaru XV

 

Subarus nya crossover fick ett mycket positivt mottagande på årets bilsalong i Frankfurt. Subaru XV höjer ribban i C-segmentet och sätter ny standard för såväl bränsleförbrukning som för körbarhet. Faktum är att Subaru XV är både snålare och renare än många enbart framhjulsdrivna konkurrenter i klassen.

 

Subaru XV drivs av den senaste generationen Boxermotorer, har symmetrisk 4-hjulsdrivning och blir först med såväl en ny 1,6-litersmotor som en ny Lineartronic automatväxellåda. Subaru XV har dessutom "start-stopp-system" som standard på samtliga bensinmotorer.

 

Subaru XV tar definitivt död på myten att 4-hjulsdrivning innebär höga utsläpp. Med endast 146 g/km utklassar Subaru XV även de flesta enbart framhjulsdrivna klasskonkurrenter.

 

Subaru XV är en äkta crossover som kombinerar hög markfrigång (22 cm) med klassens lägsta tyngdpunkt (58,5 cm), vilket borgar för klassledande vägegenskaper. XV är testad för att klara 72 km/h i undanmanöverprov som motsvarar det svenska "älgtestet".

 

Subaru XV är i skrivande stund ännu inte krocktestad av Euro NCAP, men allt pekar på fem stjärnor enligt de tuffa kriterier som gäller 2011. Alla Subaru XV har sju krockkuddar, bältesvarnare på alla fem platser och VDC (antispinn, antisladd, traction control och brake assist) som standard.

 

Subaru XV produceras i Gunma, Japan och lanseras i Europa i början av 2012. Subaru XV kommer att erbjudas med tre motoralternativ och såväl manuell växellåda med lågväxel som steglös Lineartronic automatlåda. Priser är inte fastställda.

 

 

Subaru XV

Subaru XV

 

 

Subaru XV

Subaru XV