Impreza historia

 

1992 lanserades Impreza i Japan. Impreza utvecklades för att tillgodose de regeländringar som skett i WRC, ändringarna betydde att man behövde en mindre, lättare och snabbare bil än Legacy. Impreza lanserades med både 2-hjulsdrift och 4-hjulsdrift. Subaru ville egentligen köra F1 men det var för dyrt, Prodrive föreslog rally. 1993 byggdes den första Impreza Grupp A bilen och 1997 kom Impreza WRC. Subaru har haft stora framgångar i rally genom åren:

 

 

Första WRC-rallyt:   1993 Rally Finland
Första WRC-vinsten:   1994 Akropolis Rally (Carlos Sainz)
Förartitlar:   1995 (McRae), 2001 (Burns), 2003 (Solberg)
Fabrikstitlar:   1995, 1996, 1997

 

 

Facelifts och generationsskiften

 

Genom åren har det skett en rad förändringar på Impreza. Sedan produktionen startade har Impreza genomgått fyra facelifts och två generationsskiften. Nya Impreza MY08 blir den tredje generationen.

 

 

MY1992 1:a generationen

 

Första Impreza hade en 4-cylindrig motor på 1.8 liter med 16 ventiler och elektronisk bränsleinsprutning. Effekten var 103 hk.

 

Våren 1993 premiärvisades Impreza i Genéve med en 1.6 liters motor på 90 hk respektive 1.8 liters motor med 103 hk. I Sverige lanserades Impreza på hösten som MY94 med en motor på 1.8 liter.

 

 

 

MY1995 lanserades Impreza GT. GT blev en stor succé, eftersom Subaru hade stora framgångar med den i rally.

 

 

MY1997 Facelift

 

Interiörförändring på GT; den fick sportigare, skålade säten, förändrad motorhuv storleksmässigt och ny design på framlyktorna. Grillen fick en öppning, inte delad horisontellt som tidigare. Intercoolern blev större och turbon mindre. Effekten var 211 hk.

 

 

 

MY1999 Facelift

 

1.6, 2.0 och 2.0 GT Turbo. Ny grill och något mindre blinkers. En högre bakvinge (GT). Höjdjustering på förarsätet (GT), nytt främre bromsok (samma som på STI). Fjädringen blev hårdare och främre stötfångaren sänktes. Dimljus och framlyktor fick multifacetterade reflektorer med klara linser. Motorn i 2.0 GT fick ökad effekt till 218 hk.

 

 

 

MY2001 2:a generationen, New Age Impreza

 

GT-modellen utgick och ersattes av WRX. Nytt utseende, större och klumpigare med runda framlampor, s k ”bugeyes”. Impreza Sedan fick en aggressivare framtoning än Sport Wagon, bl.a med ett bredare hjulhus. Karossen blev styvare vilket gav 70 kg ökad vikt för Sport Wagon, det mesta i fronten. Bilen blev 5, 5 cm längre och 3 cm högre. Dessutom fick Impreza ett starkare chassi med bättre krockmotstånd. 

 

WRX STI presenterades för första gången i Europa (se separat sida).

 

 

 

MY2003 Facelift

 

Impreza introducerades på Paris Motor Show. Största förändringen var i fronten där Prodrive bidragit med ny design. ”Bugeyes”- strålkastarna togs bort och ersattes av strålkastare som var något mer rektangulära. Grill och dimljus samt huv och framlyktor fick ny design och Impreza fick Lexus-liknande baklyktor. Motorn i WRX fick ytterligare 10 hk. 

 

 

 

MY2006 Facelift

 

Impreza fick Xenon-belysning på halvljuset, strålkastarspolning av pop-up modell samt sidokrockkuddar. GX döptes om till 2.0R och fick ny motor med 160 hk.

 

2006 vann Impreza bästa 2-2.5-litersmotor vid International Engine of the Year Awards. Detta var första gången i denna prestigefyllda tävlings historia som en Boxermotor vunnit första pris. Den nya så internationellt hyllade Subaru-Boxern på 2.5-liters med turbo erbjöd såväl starkt vridmoment som låga utsläpp. 

 

 

 

MY2008 3:e generationen, All New Impreza

 

Tredje generationen Impreza lanserades som hatchback med ny design på både in- och utsida, större utrymmen, högre komfort samt säkerhet. Nya utrustningsdetaljer inkluderade bl a farthållare med rattmonterade reglade, rattmonterade reglage för stereon och elektronisk Hill Start Assist. Sport-varianten hade utöver detta även startknapp och nyckelkort, 6CD-växlare med 10 högtalare, sportstolar, kromat ändrör och ett aero kit med sidospoiler. Den nya Imprezan fick också VDC, 6 airbags och bältesvarnare.

 

impreza

 

 

2008 introducerades slutligen Impreza med Subarus kritikerrosade boxermotor.

 

 

Modellöversikt

 

Årsmodell   Modellnamn   Effekt (hk)  

Vridmoment

Nm/rpm

             
MY1994   1.8   103   147/4.400
MY1995    1.8   103   147/4.400
  GT (2.0)   211   270/4.800
MY1996    2.0GL   115   170/4.400
  2.0GT   211   270/4.800
MY1997   2.0GL   116   170/4.400
  2.0RX   116   170/4.400
  GT   211   270/4.800
MY1998   1.6GL   90   137/4.000
  1.6LX   90   137/4.000
  2.0GL   116   170/4.400
  2.0RX   116   170/4.400
  GT   211   270/4.800
MY1999      1.6LX   95   143/3.600
  2.0GL   125   184/3.600
  2.0RX   125   184/3.600
  GT   218   290/4.000
MY2000     2.0GL   125   184/3.600
  2.0RX   125   184/3.600
  GT   218   290/4.000
MY2001   WRX (2.0)   218    292/3.600 
MY2002      1.6TS   95   143/3.600
  2.0GX   125   184/3.600
  WRX   218   292/3.600
  STI (2.0)   265   343/4.000
MY2003     2.0GX   125   184/3.600
  WRX   225   300/4.000
  STI   265   343/4.000
MY2004     2.0GX   125   184/3.600
  WRX   225   300/4.000
  STI   265   343/4.000
MY2005     2.0GX   125   184/3.600
  WRX   225   300/4.000
  STI   265   343/4.000
MY2006     2.0R    160   186/3.200
  WRX (2.5)   230   320/3.600
  STI (2.5)   280   392/4.000
MY2007      1.5R   105   142/3.200
  2.0R   160   186/3.200
  WRX   230  

320/3.600

  STI   280   392/4.000
MY2008     1.5R   107   142/3.200
  2.0R   150   196/3.200
  STI   300   407/4.000
MY2009      1.5R   107   142/3.200
  2.0R   150   196/3.200
  2.0D   150   350/1.800-2.400
  STI   300   407/4.000
MY2010     2.0R   150   196/3.200
  2.0D   150   350/1.800-2.400
  STI   300   407/4.000