Subarus historia del 2

En stjärna föds – Subaru väljer boxermotorn

 

 

   

1954-1965

I början gällde bakhjulsdrift

  

 Egentligen byggde Fuji Heavy Industries Ltd sin första personbil redan 1954. Bilen gick under namnet P1 men fick ett år senare namnet Subaru 1500. Som tidigare nämnts är Subaru det japanska namnet på stjärnhopen Plejaderna i Oxens stjärnbild. De sex stjärnorna stiliserades till en logotyp för det nya bilmärket och i en aningen moderniserad form tindrar de fortfarande på varje Subarus front. P1 blev dock aldrig mer än en prototyp. På grund av olika problem med tekniken och marknadsföringen togs bilen aldrig i produktion.

       
       
    Fuji Heavy Industries Ltd:s biltillverkning kom igång på allvar 1958 då den första bilmodellen började masstillverkas. Det var den bakhjulsdrivna Subaru 360, en bil i den minsta klassen. Bilen var fylld med ny teknik som många av konkurrenterna inte tog i bruk förrän senare. 360:an hade redan då självbärande stålkaross, separat fjädring till alla hjul och kuggstångsstyrning. Den var den enda 4-hjuliga och 4-sitsiga personbilen vid den här tidpunkten. Bilen blev snabbt en enorm framgång och japanernas egen folkbil. Subaru 360 och Subaru 1000 blev lika vanliga på de japanska gatorna som ”bubblan” blev här i Europa.
       
       
    Modellen utrustades senare med en starkare motor och fanns i många olika versioner, bl a som stationsvagn. Även en skåpbilsversion togs fram, avsedd att användas som distributionsbil på de smala gatorna i Japan. Tillverkningen av Subaru 360 fortsatte ända fram till 1970, då den sammanlagda produktionen hade överskridit 1-miljonsgränsen. Subaru 360 betraktas i idag som den första viktiga milstolpen i den japanska bilindustrin och har kultstatus bland samlare i Japan och kanske i ännu högre grad i USA.
       
       
   

1966-1971

Subaru kombinerar boxermotorn med framhjulsdrift 

 

I början av 60-talet var de framhjulsdrivna bilarna fortfarande sällsynta, men trenden kunde tydligt skönjas. På Subaru beslutade man sig för att vara först ut med tekniken på den japanska marknaden och samtidigt ta steget över till nästa storleksklass. Till det behövdes en motor som var starkare och lämpad för framhjulsdrift. Med detta i sikte förvärvade Fuji Heavy Industries Ltd i början av 1960-talet nyttjanderätten till den tyska Borgwardkoncernens moderna boxermotor. Med sina erfarenheter av flygplanstillverkning visste Fuji att boxerprincipen erbjöd exceptionellt stora friheter när det gällde konstruktionen av både motor och kraftöverföring.

 

I flygplanen var det ändamålsenligt att kolvarna, som rörde sig i motsatt riktning till vevaxeln, var placerade strålformigt kring propellernavet (s k stjärnmotor). I bilarna var det fördelaktigare att placera dem horisontellt, för att på så sätt åstadkomma en så kompakt konstruktion som möjligt. Vid Subaru insåg man genast att köregenskaperna förbättras ju lägre motorns och därmed hela bilens tyngdpunkt ligger. Motorn blir dessutom symmetrisk och vibrationsfri. Man kan bara konstatera att Subaru är att gratulera till sitt val av den starka och ändamålsenliga boxermotorn.

       
       
   

Den nya, låga 4-cylindriga boxermotorn i aluminium fick äran att ta plats i Japans första framhjulsdrivna personbil. Familjebilen Subaru 1000 FF (Flat Four) lanserades 1966. Bilens unika konstruktion väckte så stort intresse på marknaden att den efter ett par år kunde börja exporteras till USA. Exportmodellerna Subaru 1100 FF, som var försedd med en större motor, och 1300 FF, som kom ett par år senare, var viktiga steg på vägen mot framtida framgångar.

       
       
    I slutet av sextiotalet presenterades efterföljaren till trotjänaren 360 – Subaru R-2. Den var en s k minisedan, som kombinerade den lilla bilens lätthanterlighet vid stadskörning med betydligt bättre vägegenskaper. Den hade samma 356 cm2 radmotor som föregångaren, men nu hade den fått betydligt större effekt. Samma koncept användes för ytterligare en modell, den trendiga Subaru Rex, men fabriken planerade redan en större modell med boxermotor. Vid den här tidpunkten kunde ingen ännu ana hur mycket det skulle komma att betyda för Subaru…

 

 

Till del 3          Tillbaka