Subarus historia del 3

Subaru introducerar den unika fyrhjulsdriften = Subaru AWD

 

 

 

1972-1988

Boxermotor + permanent fyrhjulsdrift = Subaru AWD

 

Valet av motor skulle visa sig bli ett lyckokast för Fuji. Fyra år efter att Subaru 1000 hade kommit ut på marknaden gav ett stort japanskt elbolag Fujis bilenhet i uppdrag att utveckla en fyrhjulsdriven stationsvagn, som skulle vara terränggående men behändigare och lättare än befintliga terrängbilar på marknaden. Med den låga och lätta boxermotorn hade Subaru nu precis rätt vapen för att utmana terrängbilarna som var utrustade med tunga arbetsmaskinsmotorer. Tillämpningen av fyrhjulsdrift på en personbil kom ändå att kräva många innovationer av Subarus ingenjörer.

 

Under flera årtionden hade man experimenterat med fyrhjulsdrift i tävlingsbilar. De mest kända försöken gjordes av amerikanska Miller, franska Bugatti, italiensk-tyska Porsche 360 Cisitalia, italienska Dusio samt engelska Ferguson och Jensen. Den sistnämnda hade konstruerat exklusiva sportbilar, verkliga pärlor inom den brittiska tillverkningen av originalbilar. Fuji, som riktade sina blickar mot den europeiska marknaden, var mycket intresserade av hur Jensen hade löst fyrhjulsdriften. När Jensen Motors sedermera övergick i amerikansk ägo bytte merparten av företagets konstruktörer arbetsgivare och tog anställning på Fuji Heavy Industries Ltd. På så sätt fick företaget tillgång till viktig know-how om fyrhjulsdrift.

 

 

Att fördela kraften till alla fyra hjul är ingen enkel uppgift. Subarus konstruktörer hade visserligen tillgång till de tekniska lösningarna i Jensens sportbil men de var för dyra för en familjebil. Lyckligtvis tillverkade Subaru redan 1000-modellens låga, symmetriska boxermotor. Växellådan kunde enkelt placeras exakt på bilens mittlinje och eftersom motorn var så kort, hittade man en utmärkt plats för fördelningsväxellådan för bakhjulsdriften i omedelbar anknytning till växellådan. Så föddes det helt symmetriska chassit.

 

 

 

Leone-modellen med boxermotor och bakhjulsdrift från 1971 hade ett lämpligt chassi för den teknik för fyrhjulsdrift som Subaru minutiöst hade utvecklat. Det stod redan från början klart att Subarus fyrhjulsdrift skulle vara en VERKLIG permanent fyrhjulsdrift, som varken skulle behöva en reaktion för att häva en sladd eller någon åtgärd av föraren för att kopplas på. Fyrhjulsdriften i Leone Station som lanserades 1972 blev ett bevis på Subaruingenjörernas yrkesskicklighet: kraftöverföringen var symmetrisk och tack vare konstruktionens låga tyngdpunkt var väghållningen stabil vid alla förhållanden. Runt om i världen blev Subaru Leone mycket populär, framkomligheten och det generösa lastutrymmet var två avgörande faktorer. Subaru Leone blev snabbt världens mest sålda 4-hjulsdrivna bil och starten på utvecklingen av det som kallas AWD (All-Wheel Drive).

 

Subaru Pickup, som kom 1977, blev även den snabbt omtyckt av många, eftersom den sällan behövde repareras och för att den var robust, tålig och driftsäker. I början av åttiotalet lanserade Subaru med ett års mellanrum tre nya modeller: skåpbilen Domingo, den behändiga småbilen Justy samt den strömlinjeformade och turbomotorförsedda Alcyone (i USA XT).

 

 

 

Efter lanseringen av Leone slipade Subaru i nästan 20 år på sitt AWD-system som blev allt effektivare, lättare och slitstarkare. Eftersom de andra personbilstillverkarna under samma tidsperiod endast visade minimalt eller inget intresse för fyrhjulsdriften hann Subaru under de här åren skaffa sig ett enormt tekniskt försprång. Och även om nästan alla tillverkare i dag har sin egen version av fyrhjulsdrift är Subarus permanenta AWD-fyrhjulsdrift i en klass för sig.

 

 

1989-

Med Legacy inleds en ny era för Subaru

 

 

 

När Subaru 1989 introducerade sina Legacy-modeller vändes ett nytt blad i den fyrhjulsdrivna personbilens historia. För första gången tog Subaru steget upp över 2 liter i motorvolym, vilket då betraktades som en magisk gräns för japanska biltillverkare.

 

Innan försäljningen av Legacy Sedan inleddes hade fabriken utmanat Saab, som tidigare hade satt världsrekord i tillförlitlighet vid höghastighetskörning. Rekordförsöket med Legacy Sedan ägde rum i heta Arizona i USA. Under dessa hårda tester uppmättes bilarnas medelhastighet till hela 223,345 km/h. För att vara på den säkra sidan erövrade andra generationens Legacy Station förstaplatsen för stationsvagnar vid ett nytt rekordförsök 1993, och 1998 upprepade tredje generationens Legacy samma bedrift. Rekorden är fastslagna av FIA och är fortfarande i kraft.

 

 

 

1991 lanserades lyxmodellen SVX som hade en 3-liters boxermotor med 6 cylindrar och 24 ventiler och året därpå kom Vivio, som ersatte Rex. Den avgjort viktigaste händelsen för Subaru under 1992 var ändå premiärvisningen av den blivande rallykanonen – Impreza. Under 1991 deltog Subaru i nio VM-rallyn med sin nya Legacy-modell och tog sin första seger i seriens sista deltävling i Nya Zeeland 1993. Det hade blivit dags för Impreza att stiga in i ringen. 

 

 

Den låga boxermotorn med sin ändamålsenliga tyngdpunkt och Subarus permanenta fyrhjulsdrift bildar det optimala chassiet för en rallybil. Det bevisas av de tre på varandra följande världsmästerskapstitlarna för konstruktörer under säsongerna 1995-1997. År 1996 kompletterades Subaru-programmet med den lyxiga och terränggående Outback-modellen, som baserades på Legacy-chassit. Legacy Outback kom att bidra till starten av crossover-SUV (Sport Utility Vehicle) trenden, terränggående bilar med personbilskomfort. Även Forester, som lanserades ett år senare, placerade sig i samma klass som nästa version av crossover-SUV. I dag finns Forester med motoralternativ upp till 230 hk som kan ta bilen från 0-100 km/tim på 5,9 sekunder. År 1998 ersattes Vivio med Pleo. 

 

 

2005 introducerades B9 Tribeca på den amerikanska marknaden. B9 Tribeca är en crossover mellan MPV och SUV, eftersom bilen har hög markfrigång och plats för förare och 6 passagerare. 2006 lanserades modellen i Europa. tribeca
   
15 år efter introduktionen av Impreza presenterade Subaru 2007 en helt ny Impreza som hatchback. Även sportiga STI fick den nya hatchback-silhuetten. impreza
   
Samma år firade Subaru 35 år med fyrhjulsdrift. logo
   

Året därpå, efter 7 års väntan, introducerade Subaru Världens första Boxerdiesel! Under våren lanserades Legacy och Outback som de första modellerna med den nya dieselmotorn.

 
boxerdiesel  
   
2008 kom även Forester med en helt ny kaross byggd på Legacys större bottenplatta. Forester kompletterades med samma Boxerdieselmotor i oktober samma år. forester

 

2009 lanserades slutligen även Impreza med Subarus Boxerdieselmotor.

 

Samma år lanserades fjärde generationen Outback och femte generationen Legacy som fullvärdiga spelare i, det i Sverige så populära, D-segmentet. I samband med introduktionen av nya Legacy/Outback gör även Subarus nya egenutvecklade, steglösa, kedjedrivna automatlåda - Lineartronic - debut.

 

 

legacy_outback 

 

 

Dagens Subaru-utbud visar att Fuji har kunnat tillämpa sitt koncept för fyrhjulsdrift på alla sina modeller i övre mellanklassen, från familjebilar till stationsvagnar av flexbilstyp. Det faktum att märket redan länge har varit världens mest sålda fyrhjulsdrivna personbil bekräftar Subarus framgångar. Nyckeln till framgången är boxermotorns korta, låga och symmetriska form som möjliggör en stabil och enkelt fungerande fyrhjulsdrift.

 

awd

 

 

Tillbaka