Nya Forester e-Boxer

Den aktiva familjens självklara val

TEXT: THOMAS POSSLING FOTO: MARTIN F PERSSON

Femte generationen Forester är helt ny från grunden. Bilen bygger på Subaru Global Platform, har ny kaross, ny interiör och en, för modellen, helt nyutvecklad drivlina.

Subarus mål är att bygga Världens säkraste bilar och Forester har redan visat sig hålla vad den lovar. Har högsta betyg i amerikanska IIHS, är korad till Top Safety Pick+ och har noterat full pott i japanska NCAP samt kvalificerat sig för utmärkelsen ASV+++.

Ny från grunden

Nya Subaru Forester är den tredje modellen att lanseras på Subaru Global Platform. Plattformen kommer att vara grunden för alla kommande modeller från Subaru och lovas erbjuda Världens högsta säkerhet.

Konstruktionen är nästan dubbelt så vridstyv som den förra generationen, vilket ökat stabiliteten och minskat ljudnivån i kupén. Samtidigt som krängningstendenser halverats, erbjuder den nya plattformen ännu lägre tyngdpunkt.

Även förmågan att hantera krockvåld har förbättrats. SGP absorberar hela 40 procent mer än föregående generation, vilket höjer den totala säkerheten väsentligt. Med ökad vridstyvhet kan fjädring och stötdämpning sättas för högre komfort.

En styv bottenplatta ger också bättre körkänsla samtidigt som det blir tystare i kupén. Subaru Global Platform är konstruerad för att kunna bära alla kommande drivlinor – så som hybridlösningar och ren eldrift, men självklart även förbränningsmotorer.

KAROSS

Trots att nya Forester inte har en enda plåtdetalj gemensamt med förra generationen märks det direkt att det är en Forester och det är ingen tillfällighet.

De kundundersökningar Subaru gjort bland ägare i Europa visar att nästan 80 procent anger att det är designen och storleken de är mest nöjda med.

Nya Forester har vuxit med en dryg centimeter på längden och två på bredden. Samtidigt har axelavståndet ökat med tre centimeter, vilket ger ännu mer stabil framfart och kortare överhäng.

MOTOR OCH VÄXELLÅDA

Forester e-Boxer drivs av en 2-litersmotor med direktinsprutning som levererar 150 hk med en utdragen vridmomentskurva för bästa körbarhet.

Automatväxellådan är en 7-stegad Lineartronic. Första växeln är lägre än tidigare generation, vilket ger en snabbare sprint från noll till hundra samtidigt som högsta växeln är högre för lägre bränsleförbrukning.

Självklart är Forester permanent fyrhjulsdriven med 60-40-fördelning och Active Torque Split. Elmotorn, som sitter i växellådan, adderar 17 hk och 65 Nm till drivhjulseffekten och säkerställer att kraften finns på plats redan från start. Systemet är på 118,4 Volt och batteriet laddas medan du kör.

INTERIÖR

Inredningen är helt ny med mjuka, svepande linjer och har material med hög kvalitetskänsla. Sömmarna är i accentuerande kulör och återkommer även i instrumentpanelen.

De helt nykonstruerade framstolarna har längre sittdyna, mer generös justermån, är höj- och sänkbar på bägge platserna och bjuder högre komfort än tidigare. Samtidigt har zonen för stolsvärmen blivit större.

Föraren får information via två multifunktionsdisplayer som är synkroniserade med varandra så att man kan välja vilken info som ska visas var. Skärmen i centrum kan även upplysa om körförhållanden, väggrepp, säkerhetssystemen och visa förbrukningshistorik.

I centrumdisplayens ovankant sitter kameran som hanterar ansiktsigenkänning. Med stöd av det nya systemet ställer bilen automatiskt in sittposition, backspegelvinklar och luftkonditioneringen. Systemet övervakar även föraren under körning och varnar om hen sluter ögonen eller tar blicken från vägen.

UTRUSTNING
Nya Subaru Forester lanseras i fyra utrustningsnivåer: Base, Active, Ridge och Summit.

BASE innefattar bland annat: 17-tumshjul, EyeSight med sju funktioner, styrresponsiv bi-LED-belysning, 6-vägs justerbart förarsäte, komfortblinkers, regnsensor, infotainment med CarPlay och Android Auto, adaptiv farthållare, Active Torque Vectoring, 2-läges X-Mode, dödavinkel- varning och backkamera.

ACTIVE bjuder även: 8-vägs eljusterbara framstolar, helljusautomatik, sidokamera (höger), autobroms vid backning, förarövervakning med ansiktsigenkänning, tonade rutor, eluppvärmd ratt och baksäte

RIDGE har dessutom: elektrisk baklucka, läderklädsel (även instrumentbrädan) samt navigation.

SUMMIT kompletteras med: 18-tumshjul, soltak, infotainment med extra förstärkare och nio högtalare från Harman Kardon.