Optimal bil för ett aktivt liv

TEXT: NKLAS KÄMPARGÅRD FOTO: JEZZICA SUNMO

För Roland och Katrin Parmfelt är Subaru XV den optimala bilen för ett aktivt liv. Till skillnad från många andra pensionärer som drar ner ordentligt på bilåkandet när yrkeslivet är till ända har Roland och Katrin bestämt sig för att fortsätta med sina två Subaru XV.

Roland jobbar fortfarande extra på ett åkeri i närheten och måste kunna ta sig till och från arbetet. Han börjar tidigt och åker hemifrån långt innan snöröjningen kommer igång fram på morgonkvisten.

Dessutom hämtar Katrin barnbarnen flera gånger i veckan och skjutsar dem mellan olika fritidsaktiviteter då båda föräldrarna arbetar inom sjukvården. Det skulle helt enkelt inte fungera utan två bilar menar Roland och Katrin som för andra gången i rad bestämde sig för att köpa Subaru XV. För storlekens skull.

– Subaru XV är en otroligt rolig bil med bra köregenskaper som tar sig fram oavsett underlag, tolv månader om året. Det är rätt viktiga aspekter när man åker omkring med barn i bilen. Dessutom är bilen snygg, med storbilsegenskaper i småbilsförpackning.

Till skillnad mot förra generationen XV är nya modellen betydligt mer landsvägsanpassad med samma fina köregenskaper offroad. Motorn är tystare, kupén mer isolerad och stolarna helt magiska. Det märks att bilen är byggd på en ny bottenplatta med en helt annan körkomfort.

Den nya fjädringen med krängningshämmare både bak och fram tar upp stötar effektivt vilket ger en mjuk balanserad körning oavsett underlag.

– Bilen ligger fint på vägen, också i högre hastigheter, både på grus och asfalt, berättar Roland som nästan dagligen tar en runda med bilen, mest för att den är så rolig att köra.

Teknik som förenklar körningen Framförallt uppskattar Roland den uppvärmda ratten ”det är helt ljuvligt under kalla vinterdagar”, kurvljuset som följer med i kurvorna när man svänger och säkerhets- och förarassistanssystemet EyeSight som förenklar körningen avsevärt.

– Det är oerhört stimulerande att köpa en ny bil som hjälper mig att bli en bättre förare. EyeSight känner exempelvis igen bromsljus från framförvarande bilar och bromsar automatiskt innan jag ens hinner reagera.

Dessutom är bilen utrustad med döda vinkel varning, innerbackspegel som bländar av automatiskt, filbytesassistans och ett system som sätter igång varningsblinkers om man panikbromsar. Lite som att åka rymdraket på landsvägen, säger Roland och skrattar.

Rejäl motor för att klara omkörningar

– Jag tycker att helhetsupplevelsen är utmärkt. Jag var positiv redan till den gamla modellen, men tycker att nya Subaru XV känns aningen bättre, både när det gäller komfort och köregenskaper.

Dessutom är nya modellen bensindriven, vilket känns bra när dieseln ständigt ifrågasätts. Just den här gången blev det Subaru XV med den stora motorn, en bensindriven 4 cylindrig Boxermotor på 156 hk.

– Vi valde den stora motorn, mest för att ha kraft under motorhuven när man kör om eller drar ett tungt släp.

Vi har visserligen bara dragkrok på min bil, men valde ändå samma motor i båda bilarna, säger Roland, som tycker att teknikutvecklingen är underbar. Så mycket mer teknik i nya modellen och ändå är den billigare än föregångaren.

Även om varken Roland eller Katrin åker särskilt mycket offroad är det skönt att ha en bil med fyrhjulsdrift. Inte minst under vintern då plogvallar och djupsnö kan ställa till det ute på vägarna. Dessutom älskar Roland och Katrin att plocka svamp och tillbringar mycket tid i skogen under hösten. Både i Stockholmstrakten och längre ner i Småland.

– Fördelen med permanent fyrhjulsdrift är att framkomligheten alltid har en hög prioritet. Den som åker Subaru vet att man kommer fram oavsett hur blött, lerigt eller moddigt det är på vägbanan. Nya XV är också utrustad med X-Mode vilket innebär att bilen justerar växel- och gaseffekten automatiskt samtidigt som HDC-systemet (Hill Decent Control) aktiveras. I princip är det omöjligt att köra fast så länge man håller sig på vägen.

– Ska jag vara riktigt ärlig så är det så mycket teknik att bekanta sig med att jag till och med tagit in instruktionsboken i huset. Då kan jag sitta och läsa på kvällskvisten och lära mig hur alla system fungerar, säger Roland muntert.

Är nya XV lika bra som föregångaren?

– Ibland tycker jag att det är svårt att ta till sig all teknik. Fördelen med Subaru XV är att man kan åka bekvämt och låta den moderna tekniken sköta sig själv.

I grund och botten handlar tekniken om att underlätta körningen för mig som förare. En uppgift som Subaru löst med glans, säger Katrin Parmfelt.