location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield icon-insurance icon-service icon-funding icon-newsletter

Passiv säkerhet

Kollisioner framifrån och bakifrån

Varje komponent i kupén på en Subaru är designad med säkerheten främst och tillverkad av stötabsorberande material för att skydda den sårbara människokroppen. Konceptet bygger på det faktum att även den minsta del i utrustningen kan bli till en risk om den utsätts för de kraftiga energier som uppstår vid en kollision. Säkerhetspedaler och säten vars form reducerar whiplashskador vid påkörning bakifrån har också använts.

 Subarus Boxermotor – förebygger passagerarskador

Subarus Boxermotor – förebygger passagerarskador

Sedan länge drivs Subarus bilar av Subarus Boxermotor. Med sin låga tyngdpunkt gör motorns placering att växellådan och andra delar i drivlinan kan placeras i en rak, symmetrisk linje. Konstruktionen gör att motorn kan sjunka, eller glida, under golvet vid en frontalkrock. Detta har visat sig vara mycket säkrare än andra motorer där växellådan och andra drivlinekomponenter trycks in i kupén vid en kollision.

Eliminerar skador på underbenet

Eliminerar skador på underbenet

Om bilen råkar ut för en frontalkrock trycks ofta pedalerna bakåt och orsakar skador på förarens ben. Alla Subaru-bilar är utrustade med pedaler som dras in automatiskt för att minimera den här typen av skador. Bromspedalerna dras in av en hake och stötabsorberande kopplingspedaler (MT-modeller) begränsar förändringar av pedalens läge. Även fotstöden (AT-modeller) har stötabsorberande material för att minska skador på förarens fötter.

Minskad risk för whiplash

Minskad risk för whiplash och andra skador

Bilens säten spelar en oerhört viktig roll när det gäller att skydda passagerarna vid en påkörning bakifrån. Subaru-bilarnas standardframsäten innehåller mekanismer som reducerar sådana stötar på tre sätt:

  1. Aktiva nackskydd som håller huvudet i ett fast grepp.
  2. Dämpar stötar mot huvudet med energiabsorberande nackskydd med dubbla lager invändig struktur som minimerar risken för whiplash.
  3. Hela ryggstödet absorberar stöten som slungar passageraren bakåt för att minimera stöten som överförs till de åkande. Stötabsorberande material används i tak och andra ytor i kupén för att minska stöten som överförs till passagerarnas huvuden vid en kollision.

Ögonblicklig uppblåsning av krockkuddar

Ögonblicklig uppblåsning av krockkuddar

Förarens och framsätespassagerarens krockkuddar arbetar i samverkan med säkerhetsbältena. De är hopvikta till en kompakt storlek och förvaras i ratt och instrumentbräda. Krockkuddarna blåses upp på ett ögonblick och vecklas ut vid en kollision för att ge ytterligare skydd åt de åkande.

 Sätesfasthållning

Sätesfasthållning för plötsliga olyckor

Säkerhetsbältena i Subaru-bilar innehåller att antal funktioner som ökar säkerheten. Bältessträckarna drar blixtsnabbt åt säkerhetsbältena vid en kollision och håller fast passagerarna i deras säten. Lastbegränsaren upprätthåller säkerhetsbältets spänning, minskar skador på passagerarens bröstkorg, och med inställningsfunktionen ändras axelremmens placering så att den passar olika kroppsstorlekar.

Trepunktsbälten vid samtliga säten

Trepunktsbälten vid samtliga säten ökar säkerheten

Alla baksätesplatser i Subarus bilar är försedda med trepunktsbälten så att passagerarnas midja och bröstkorg hålls i ett stadigt grepp. Alla upprullningsmekanismer har en funktion för bilbarnstolar (ALR).