location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield icon-insurance icon-service icon-funding icon-newsletter

Symmetrisk fyrhjulsdrift

Vår fyrhjulsdrift, som sitter i alla Subaru-bilar*, är symmetrisk. Det betyder att motorkraften fördelas till hjulen på det absolut mest effektiva sättet – och att bilen redan från början är byggd för att vara fyrhjulsdriven. Skillnaden mot andra former av fyrhjulsdrift är att vårt system är fritt från flaskhalsar. I en Subaru är fyrhjulsdriften alltid aktiv och behöver inte passera mekaniska kopplingar eller vänta på elektroniska impulser för att aktiveras. I princip alla andra märken bygger tvåhjulsdrivna bilar där fyrhjulsdriften kopplas i och ur.  

Om du klär av karossen så blir symmetrin ännu tydligare. Då ser du att motorn är centrerad mellan framhjulen och drivaxlarna till varje hjul är lika långa. I de flesta andra märken ser det annorlunda ut. Här kan motorn vara förskjuten åt höger eller vänster vilket gör att drivaxlarna blir olika långa och symmetrin, ja den byts mot asymmetri.

Visste du förresten att Subaru är världens största tillverkare av fyrhjulsdrivna personbilar? Vi gör dubbelt så många bilar som Land Rover och 25% fler än Audi. Vi har tillverkat fyrhjulsdrivna personbilar sedan 1972, längre än något annat bilmärke.

 

* Ej Subaru BRZ

X-Mode

X-Mode kan enklast beskrivas som en hjälpande hand som gör dig till en expert på alla former av terrängkörning. Ja, inte bara i terrängen utan även utför glashala backar eller i lersörjan på väg till stugan.

Den mer invecklade förklaringen låter ungefär så här: När du aktiverar X-Mode, låter du bilens elektroniska hjärna övervaka gas, växellåda och bromssystem utifrån förhållandena du färdas i. Systemet agerar blixtsnabbt för att alltid se till att du ska får optimal framkomligheten och säkrast möjliga körning.

I nedförsbackar har X-Mode ytterligare ett äss i rockärmen, nämligen den funktion som kallas Hill Descent Control. Här handlar det om att bilens elektronik hjälper dig att göra en besvärlig körning i nedförsbackar till en barnlek. Allt du behöver göra är att trycka på en knapp och styra. Resten sköter systemet.

Boxermotor

De flesta bilintresserade människor har en eller annan gång hört talas om Boxermotorer. Men vad är det egentligen? För att besvara den frågan börjar vi med en liten utläggning om motorer i allmänhet.

I de allra flesta bilar sitter det så kallade raka motorer eller radmotorer. Det betyder att cylindrarna, som kolvarna löper i, är placerade i en rad. Ungefär som på en adventsljusstake med fyra ljus på rad.

En annan lösning är det som kallas V-motorer. Här är cylindrarna placerade i ett ”V”, ungefär som om du håller upp lång- och pekfingret som ett V-tecken. Den här typen av motor är relativt ovanlig idag och sitter framförallt i amerikanska bilar.

Självklart har rad- och V-motorer fördelar men de har också rejäla nackdelar. De ger bilen en hög tyngdpunkt och de rubbar den naturliga balansen. Till skillnad från en Boxermotor så bygger motorn på höjden och kolvarnas rörelse skickar hela tiden kraften i olika riktningar.

I Boxermotorn ligger cylindrarna ner. Två cylindrar pekar rakt åt vänster och två pekar rakt åt höger. Det gör att tyngdpunkten i en Boxermotorn blir mycket lägre och att kolvarnas rörelser balanseras av varandra. Kolvarna rör sig i symmetri. Resultatet är färre vibrationer och bättre väghållning tack vara att bilens tyngdpunkt sänks.