location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield icon-insurance icon-service icon-funding icon-newsletter

Bäst i test

Sedan 2009 har alla Subaru-modeller som testats i Euro NCAP fått högsta betyg, fem stjärnor. Nu senast fick Subaru XV sensationellt bra betyg och utsågs tillsammans med Impreza till Safest Small Family Car of the Year. I japanska NCAP fick XV det högsta totalbetyg som någonsin delats ut. 199,7 av 200.

Lika imponerande har det sett ut i USA. Här är det myndigheten IIHS som testar säkerheten hos bilar. Subaru XV fick här titeln Top Safety Pick+, det vill säga det betyg som bara delas ut till den absolut bästa bilen i klassen. Men inte nog med det. Subaru är faktiskt det enda bilmärke som har alla sina nuvarande modeller klassade som Top Safety Pick.

Du sitter med andra ord säkert.

EyeSight är standard*

Idag är det relativt vanligt att bilar är utrustade med antingen radar eller en kamera som hjälper föraren att upptäcka problem i trafiken eller hålla avståndet till andra bilar. Fast alla system är inte lika. Långt därifrån. Subaru är det enda bilmärket i världen vars aktiva säkerhetssystem tittar på trafiken i stereo. Eller rättare sagt med två kameror. Det betyder att en Subaru ser omvärlden tredimensionellt, precis som en människa.

Systemet kallas EyeSight och ger dig som förare en lång rad fördelar. Det kan bland annat hålla rätt avstånd till framförvarande bil tack vare adaptiv farthållare. Men det kan även hjälpa dig att hålla dig i körfältet, även om du skulle råka somna. Skulle trafiken framför dig plötsligt stå stilla så ser autobromsen till att bilen bromsas in så att du undviker en kollision.

Tack vare den tredimensionella bilden reagerar EyeSight inte bara på bilar. Det kan också upptäcka motorcyklister, cyklister, fotgängare eller den där barnvagnen som plötsligt står mitt i vägen.

 

* Ej Subaru BRZ

Aktiv och passiv säkerhet

Att skilja på aktiv och passiv säkerhet är kanske lite fånigt. I grund och botten handlar det om system och byggmetoder som gör din bil säker.

I en Subaru är det aktiva säkerheten främst representerad genom den symmetriska fyrhjulsdriften och den goda väghållningen. Men du har också en mängd tekniska hjälpmedel på din sida. Bland annat antisladd och antispinn som hela tiden övervakar bilens rörelser och reagerar blixtsnabbt med motåtgärder om hjulen förlorar grepp och bilen börjar slira.

Den passiva säkerheten träder in när krocken är ett faktum. Då är det tryggt att veta att du sitter i en extremt stark säkerhetsbur som är skräddarsydd för att skydda dig och dina passagerare. De förstärkningsbalkar som går mellan taket, dörrstolparna och golvet är enormt starka. De är dessutom gjorda för att absorbera krockkraften så att belastningen på kroppen ska bli så liten som möjligt. Bland många andra fördelar är framstolar med whiplashskydd, bältessträckare och upp till sju krockkuddar.

Vid en krock framifrån är motorn och kraftöverföringen konstruerade för att glida under kupégolvet istället för att tryckas in i själva kupén.