Störst i Världen på fyrhjulsdrift

Sedan 1972 har fyrhjulsdrift varit ett signum för Subaru och i stort sett alla våra bilar driver på alla fyra. Vi tillverkar och säljer över en miljon fyrhjulsdrivna bilar varje år. Det är 50 procent fler än Audi och dubbelt så många som Land Rover, vilket gör oss störst i Världen.

En Subaru är alltid fyrhjulsdriven, medan de flesta konkurrenter kopplar in den andra axeln först när det är ”för sent”. Vårt unika system för att fördela kraften (Active Torque Split) gör att det i princip räcker med fäste under ett enda hjul för att du ska komma vidare eller ta dig loss.

Drivning på alla hjul gör också Subaru till en överlägsen dragbil. Den permanenta fyrhjulsdriften har gjort Subaru till favorit hos ägare med aktivt liv och fritid. Fråga vilken hästägare, fritidsfiskare, skidentusiast eller jägare som helst. För dem är bilen inte äventyret i sig, utan snarare verktyget för att ta sig till äventyret. Men – för oss är fyrhjulsdrift så mycket mer än så.

Troligtvis bäst i världen på fyrhjulsdrift
- För säkerhets skull!

AWD – mer en fråga om säkerhet än framkomlighet

Känner man sig trygg bakom ratten är man mer avslappnad och därmed en säkrare bilförare. Att kunna lita på att bilen går dit man styr den även när det är halt ger trygghet. Att bilen inte växlar mellan framhjulsdrift och allhjulsdrift betyder mycket för körupplevelsen. Det ger dig också större marginaler när underlaget är förrädiskt.

Våra framgångar inom motorsport – främst rally – är sannolikt bevis nog för våra bilars goda balans och för hur väl vårt system fungerar. För dig som förare är det alltid positivt att bilen beter sig förutsägbart och konsekvent, men inte ens en Subaru kan upphäva tyngdlagen…

Ökad bränsleförbrukning med AWD

Ett vanligt argument mot fyrhjulsdrift är att bilen drar mer bensin och det är i de flesta fall sant. Subarus drivlina är däremot väldigt bränsleeffektiv. Ofta är det svårt att jämföra på ett korrekt sätt, men för några år sedan ville Subaru lansera Impreza med endast framhjulsdrivning.

En titt i specifikationerna visade att en Impreza 2WD endast släpper ut två gram mer per kilometer än en Impreza AWD, vilket motsvarar mindre än åtta centiliter bensin per mil. Ett synnerligen lågt pris för ökad säkerhet.

Vanliga frågor om fyrhjulsdrift

Vad är det bästa med fyrhjulsdrift?

Vad har Subaru för fyrhjulssystem?

Vad skiljer mellan Subarus fyrhjulsdrivna bilar och andra märkens?

Hur fördelas driften på hjulen? Drar alla lika mycket hela tiden?

Vad skiljer 4x4 mot AWD?

Hur ter sig fyrhulsdrift i kurvor i jämförelse med bak-och framhjulsdrivna bilar?

Dricker en bil med fyrhjulsdrift mer än t.ex. en framhjulsdriven bil?

Blir det någon skillnad på fyrhjulsdriften om jag har en bensin- eller dieselmotor?

Varför fyrhjulsdrift som standard? Varför kan man inte välja?

Hur slits däcken på en fyrhjulsdriven bil? Alla lika mycket eller olika?

Ökar fyrhjulsdrift min säkerhet?

Måste man byta alla däck på en fyrhjulsdriven bil samtidigt?