Jättesatsning på elbilar

I januari invigde Subaru ett nytt forsknings- och utvecklingscenter strax utanför Tokyo. Det blir den nya ryggraden i Subarus stora satsning på elbilar. På centret samlas 2 000  ingenjörer, programmerare och designers som helt och hållet fokuserar på eldrivna fordon.

FOTO: SUBARU
APRIL 2024

Ambitionerna är skyhöga: De närmaste åren ska Subaru utveckla sex nya elbilar utöver Solterra. Det innebär att det i slutet av 2028 kommer att finnas sju eldrivna modeller, varav fyra är planerade för den europeiska marknaden.

Elbilar med Subarus DNA

Under 2023 sålde Subaru ett fåtal elbilar i världen. Det ska jämföras med målet att sälja 400 000 elbilar enbart i USA under 2028. Subarus satsning på elbilar ska gå snabbt, men samtidigt får inte arvet gå förlorat. De nya elbilarna ska innehålla Subarus DNA med fyrhjulsdrift, högsta säkerhet, funktionalitet och hög utrustningsnivå redan i grundutförande.

I juni 2023 tillträdde Atsushi Osaki som ny VD för Subaru efter att han arbetat med tillverknings- och kvalitetsfrågor inom företaget i över 15 år. VD-bytet skedde till stor del för att driva på utvecklingen mot Atsushi Osaki, VD för Subaru elbilar. Atsushi Osakis vision är att hälften av de bilar Subaru säljer 2030 ska vara eldrivna. Inte nog med det – han räknar med att Subarus försäljning fram till dess har ökat till 1,2 miljoner bilar om året, från drygt 800 000 i dag.

Fyra modeller redan 2026

Att satsningen är unik i Subarus historia syns genom det sju våningar höga och mycket påkostade forsknings- och utvecklingscentret. Förutom de system och resurser som krävs för själva arbetet kan medarbetarna njuta av massagestolar, inspirationsbibliotek och till och med syrgaskapslar. Det har inte sparats på något i kampen för att sätta Subaru på elbilskartan.

Och det ska gå fort: Redan i slutet av 2026 ska fyra helelektriska modeller, inklusive Solterra, finnas klara för lansering. Det ska Subaru klara genom att kapa utvecklings- och produktionstider, vilket är en av huvuduppgifterna för medarbetarna på det nya centret.

Subarus nya forsknings- och utvecklingscenter är placerat strax utanför Tokyo samlas 2 000 ingenjörer, programmerare och designers som helt och hållet fokuserar på eldrivna fordon.

Resan har bara börjat

Exakt när de nya modellerna rullar in i Sverige är fortfarande osäkert. Men helt klart är att den som vill ta klivet över till elbil kommer att ha många alternativ att välja mellan hos Subaru.

Redan i april lanseras den uppgraderade Solterra med efterlängtad 3-fas-laddning, högre effekt för värmning av högvoltsbatteriet och uppgraderad interiör. Subarus elbilsresa har bara börjat.