EyeSight

Förarassistans i världsklass. Vi ska bygga Världens säkraste bilar och ingen ska dödas eller skadas allvarligt i eller av en Subaru.

Förarassistans i världsklass

Vår vision gäller alltså inte bara de som sitter i bilen, utan även oskyddade trafikanter som cyklister och fotgängare.

Att vi kommit en bra bit på vägen bevisas av att de tre senaste modellerna som testats fick de högsta säkerhetspoäng som någonsin utdelats och har betygsatts av flera testinstitut som bäst i sina respektive klasser.

Nyckeln till detta är EyeSight, det förarassistanssystem som är resultatet av det kunnande vi har samlat på oss under mer än ett kvarts sekel, och bygger på en stereokamera som övervakar vägen framför bilen.

Subaru har under årens lopp experimenterat med både laser, radar och kombinationer av dessa. Vid utvärdering har det varit tydligt att oavsett hur bra dessa tekniker fungerar visar det sig att en stereokamera är den teknik som är både snabbast och mest pålitlig när det gäller att upptäcka och reagera på de risker som kan uppstå i trafiken.

EyeSight fungerar som ett extra par ögon som hjälper föraren att övervaka vägen framför bilen och känna av när andra fordon, cyklar eller fotgängare blir potentiella faror.

Om systemet upptäcker att faran för kollision är överhängande kan EyeSight automatiskt bromsa in bilen för att mildra skadorna, eller – om förhållandena är rätt – undvika kollisionen helt. Förutom autobromsen har Subaru utvecklat en rad funktioner som använder sig av stereokameran.

Det finns bland annat en adaptiv farthållare som kontrollerar bilens hastighet i syfte att avlasta föraren på motorvägar, samt linjevarnare/körfältshjälp som ger styrningshjälp för säkrare körning. Subaru EyeSight förbättrar bilens prestanda på alla områden: köra, svänga och stanna.

Två kameror, vars funktion liknar det mänskliga ögat, används för att analysera bilens omgivning i 3D. Förutom att känna av andra fordon känner systemet även av djur, hinder, fotgängare och cyklister, och fastställer med precision avståndet, formen och hastigheten. 

Systemet kan hjälpa föraren i en rad olika körsituationer: det kan minska eventuella krockskador och om möjligt förhindra en kollision, minska förarens trötthet på långkörningar och stoppa ofrivillig acceleration om fel pedal trampas ned.

Subaru valde Stereokamera då den både kan placeras på ett fördelaktigt sätt, skyddad från väder och vind, men även då reaktionstiden är väldigt snabb jämfört med andra former av förarhjälpmedel.

EyeSight har en betraktningsvinkel på 35 grader, samt ser 130 meter framför bilen. Fördelen med stereokamera är att den är mindre känslig för dålig sikt än andra förarhjälpsystem, och hanterar även vad den betraktar betydligt fortare.

Vill du lära dig mer om hur EyeSight fungerar?

Visa allt om hur EyeSight fungerar

Undvika kollisioner med proaktivt bromssystem

Om risk för en krock uppstår varnar systemet föraren för faran. Om föraren inte väjer ansätter systemet automatiskt bromsarna för att minska hastigheten eller till och med stoppa bilen. Om föraren väjer aktiveras Torque Vectoring för att hjälpa till att styra bilen mer effektivt.

Gasspjällsreglering

Om föraren av misstag väljer körläge framåt istället för bakåt när bilen är stillastående och EyeSight känner av ett föremål framför bilen avger den proaktiva gasspjällsregleringen en varning, en lampa blinkar och motorns effekt begränsas. Det kan hjälpa föraren att undvika att köra på något framför bilen, eller minska skadan. 

Körsupport med adaptiv farthållare

EyeSight har förändrat konceptet traditionell farthållning. Stereokamerorna samverkar med motorn, växellådan och bromssystemen och gör automatiska justeringar för att bilen ska hålla ett inställt avstånd till framförvarande bil. Systemet är praktiskt på långkörningar eller i högtrafik, även vid många stopp och starter.*

Avåkningsvarnare

Trötthet kan leda till att föraren oavsiktligt vinglar inom körfältet. Om systemet känner av detta och hastigheten är minst 60 km/tim ger EyeSight en hörbar varning och en indikeringslampa tänds för att hjälpa föraren att stanna kvar i körfältet. Föraren uppmärksammas också om systemet känner av att bilen börjar glida över till nästa körfält under körning i en viss hastighet.

Linjevarnare/Körfältshjälp

Linjevarnaren hjälper föraren undvika att oavsiktligt byta fil. Stereokameran känner av linjerna på vardera sidan om körfältet vid körning på motorväg eller liknande och ratten vrids automatiskt om så att bilen hindras att glida ur sin fil.

Döda-vinkel-varnare

Subaru minimerar döda vinklar och ger säkerhet i mörker genom avancerad teknik. Målet för vårt säkerhetstänkande är att förhindra olyckor samt öka körglädjen och trygghetskänslan för de åkande.

Subarus backradar

En sensor som är monterad i karossens bakre del känner av om ett fordon närmar sig bakifrån. Föraren varnas via en LED-indikator i ytterbackspegeln.

Automatisk avbländning av helljus

Via stereokameran känner systemet av strålkastarljus framifrån och växlar automatiskt mellan helljus och halvljus i syfte att ge tydlig och säker sikt i mörker.

Adaptivt kurvljus

Höger och vänster strålkastare lyser upp vägen framför bilen och följer rattens rörelse. Därigenom kan ett fordon eller en fotgängare snabbt identifieras vilket höjer säkerheten på mörka vägar.

Trafikskyltsavläsning

Eyesight läser av trafikskyltar och aktuell tillåten hastighet visas i displayen framför föraren.**

 

*Adaptiv farthållare är ett förarassistanssystem avsett att underlätta vid körning på motorvägar eller liknande. Systemet är inte en automatisk körfunktion som har förmågan att hantera alla trafikförhållanden. Föraren är i alla lägen ansvarig för hur bilen framförs.

**Gäller Outback fr.o.m MY21 och Forester MY22.

Föraren är i alla lägen ansvarig för hur bilen framförs, och är skyldig att följa rådande trafikregler. Förlita dig inte enbart på förarassistans-systemet för säker framfart. Förarassistanssystemet har begränsningar som står beskrivet i instruktionsboken för bilen. Fråga gärna din återförsäljare för mer information.