Vad behöver du om du fastnar i en snöstorm på E22?

SÄKERHET LÄNGS VÄGEN

Att åka Subaru är onekligen ett genomtänkt val när det handlar om säkerhet, framkomlighet och pålitlighet. Med en färdigpackad ”krislåda” i bilen ökar du dessutom förutsättningarna för att klara en punktering eller en olycka längs vägen. Så här gör du..

FOTO & TEXT: NIKLAS KÄMPARGÅRD
NOVEMBER 2024

Det låter kanske inte särskilt troligt att du skulle bli stående i vägkanten när du bara åker till jobbet eller bilar uppåt fjällvärlden.
Men faktum är att ganska stora vägar kan snöa igen under ihållande snöfall.

Dessutom kan blixthalka, omkullfallna träd eller ett fordonshaveri innebära att du tvingas tillbringa flera timmar i vägkanten, kanske rentav övernatta i bilen.

Lista de faror som lurar i vägkanten
En bra start är att försöka tänka ut vilka risker som bilkörningen innebär. Åker du korta sträckor till jobbet är effekterna oftast mindre än om du bilar uppåt fjällvärlden.

Ju mindre trafik desto större behov av att kunna klara sig på egen hand. Fundera på hur du kan komma i kontakt med andra, hur du gör bilen synlig och hur du når ambulans, polis och räddningstjänst i ett skarpt läge.

Glöm inte att packa ner en fulladdad powerbank som har tillräcklig effekt för att ladda mobilen två gånger. Ju kallare det är desto sämre håller mobiltelefonens batteri.

Förringa inte riktigt bra vinterdäck

Om du åker dubbat eller dubbfritt är en smaksak. Rent generellt ger dubbade däck bättre fäste på is och hårt packad snö medan friktionsdäck har bättre grepp på snö och ren asfalt. Byt däck i god tid så att du alltid åker omkring med lagliga däck med bra mönsterdjup. Tänk på att lagen accepterar ända ner till 3 mm mönsterdjup (vintertid) även om 5-6 mm är att föredra. Bilen ska vara försedd med vinterdäck mellan den 1 december och den 31 mars.

Du får däremot sätta på vinterdäcken redan den 1 oktober och behöver inte plocka av dem förrän den 15 april (dubbdäck är tillåtet så länge det är vinterväglag). Se över bilen innan du åker hemifrån Oavsett om du planerar en resa uppåt fjälltrakterna eller att bilpendla neråt Skåne ska bilen vara i gott skick med väl genomgångna vätskor. Kontrollera oljenivån och fyll på med spolarvätska om det behövs. Glöm inte att kontrollera frostskyddet i kylaren (det gör du med en glykolprovare) och smörj upp lås och gångjärn. Se dessutom över batteriet.

Viktigast av allt – måste du verkligen åka?

En viktig fråga att ställa sig själv när vädret är som värst är om bilresan är nödvändig. Den som stannar hemma minskar riskerna markant och även om du kör hyfsat säkert på egen hand finns det gott om människor som kanske inte är lika duktiga förare som du själv. Just de människorna riskerar du att möta på halkiga vägar.

Grundutrustning:
Vissa saker bör alltid finnas med i bilen oavsett årstid och var du än planerar att åka.

  • Första hjälpen-kit. Förband, handskar, tejp, kompresser, en rejäl sax, plåster och Alcogel. Det är inte fel att lägga i en karta med Ibuprofen som är både smärtstillande och febernedsättande. Ta 1 tablett (400 mg) max tre gånger dagligen.
  • Reflexväst (gärna så många som ni är i bilen). Utmärkt om ni tvingas vänta på bärgare eller ska byta däck längs vägen. Tänk på att aldrig utsätta dig själv för fara.
  • Bogserlina. En rejäl sådan som tål att användas.
  • Startkablar. Om inte för din egen skull så för andras. Så lång som möjligt.
  • En genomtänkt verktygssats. Komplettera med en
    hylsnyckelsats (rätt hylsor till fälgmuttrarna), polygrip, skruvmejslar och en kniv. En rulle silvertejp är utmärkt.
  • Reservdäck (fullstort däck) eller ”däck på burk”. Glöm inte att kontrollera datum.
  • En bit plank eller grov bräda (som underlag till domkraften).
  • Kompressor (batteri eller 12-voltsanslutning) för att kunna pumpa däcken.
  • Ficklampa med extra batterier. Välj allra helst en LED-variant som varar länge.
  • Brandsläckningsutrustning. Utmärkt för att släcka brand i bil, gräs eller fastighet.
  • En flaska vatten (minst en liter/person) som dryck och tvätt.
  • Laddad powerbank (minst 5000 mAh) som räcker till minst två laddningar.
  • Toapapper och våtservetter (släng aldrig toapapper eller våtservetter längs vägen).
  • Solglasögon – utmärkt för att slippa att bli bländad.

Vintertid bör du komplettera grundutrustningen med följande:

  • Isskrapa (gärna med en borste i ena änden).
  • Snöskyffel i metall.
  • En låda eller burk med grus (så att du kan ta dig loss från
    besvärliga ispartier.
  • Snökedjor (om du planerar att ge dig ut på offroadäventyr).
    I synnerhet på blöta ytor, i tjock snö eller lera.
  • Handskar (för att kunna hantera is, snö och fastkörning i kyla).
  • En extra flaska eller dunk med färdigblandad spolarvätska.
  • Extra filt och varma kläder. Glöm inte vantar, mössa och tjocka
    skor.

På långresor bör du dessutom komplettera med:

  • En termos med varmt vatten eller kaffe.
  • Smörgås eller annan färdkost.
  • Gasolkök med tillhörande gryta och lock (för att kunna koka vatten och värma mat).
  • Ett par reservmåltider som räcker till alla passagerare (konserver eller pulver).