Subaru tillverkas av Subaru Corporation som grundades 1953. Subaru är det japanska namnet på stjärnbilden Plejaderna, som i Japan står för pånyttfödelse och styrka. Den första bilen lanserades 1958 och hette Subaru 360. Idag tillverkas drygt 1.200.000 bilar i fabrikerna i Japan och USA. Vår unika Boxermotor lanserades 1966 och Subarus symmetriska fyrhjulsdrift hade premiär 1972. Idag är Subaru störst i Världen på fyrhjulsdrivna bilar.
Vår logotyp
Ordet Subaru betyder ungefär ”förena sig”. Subaru är också det japanska namnet för stjärnbilden Plejaderna. I den japanska astrologin representerar Plejaderna ”pånyttfödelse och styrka”. De sex stjärnorna i logotypen representerar ”de sex lysande enheterna”, alltså de fem bolagen som tillsammans bildade den stora, sjätte stjärnan – Fuji Heavy Industries. Sedan 2016 heter företaget Subaru Corporation.
1958
Den första versionen av Subaru-logotypen satt i nosen på vårt första serieproducerade bil – Subaru 360.
1965
Version 2 dök upp samma år som Subaru färdigställde sin egna testbana i anslutning till fabriken i Gunma.
1966
Tredje utförandet presenterades i samband med att Subaru invigde sitt nya huvudkontor i Shinjuku, Tokyo. Första modellen med Boxermotor – Subaru 1000 – var första modellen som fick bära det nya emblemet.
1972
Subaru Leone 4WD Station Wagon lanserades med fjärde generationens logotyp.
1973
Femte varianten på logotyp prydde grillen på tredje generationen av lätta lastbilen Sambar.
1976
Subaru-pickupen 1800 (Brat i USA) lanserades och var först med att bära Subaru-logotypen i sjätte version.
1986
Subaru-stjärnorna gjorde come-back utan färgplatta och lanserades samtidigt som Rex visades i kombiutförande.
1989
Legacy lanserades efter sitt 10.000-milarekord och logotyp nummer åtta såg dagens ljus.
2003
Legacy gen. 4, Outback gen 3, Justy, R2 och logotyp nummer nio såg dagens ljus.
2019
Senaste formen presenterades samma år som Subarus första elektrifierade bil – Forester e-Boxer – lanserades
2025
En logotyp är mer än en symbol – den är ett löfte. Genom lanseringen av tre helt nya helelektriska modeller tar Subaru med tydlighet och styrka ett stort kliv framåt - och byter logotyp.