Vi ska bygga Världens säkraste bilar. 

Ingen ska dödas eller skadas allvarligt i eller av en Subaru. Subaru bygger Världens säkraste bilar och har arbetat aktivt med högsta säkerhet i fokus sedan bilbyggarstarten 1958. Redan på 60-talet genomförde fabriken egna krocktester. Man var tidiga med eftergivlig rattstång och med Boxermotorns intåg säkerställde Subaru att drivpaketet trycks ned under bilen istället för in i kupén. Mycket av denna teknik har adopterats av andra och kan återfinnas även i konkurrerande bilmärken.

Subaru All-Around Safety

Subarus säkerhetsfilosofi bygger på fyra pelare. Primär säkerhet, aktiv säkerhet, passiv säkerhet och förebyggande säkerhet. Den primära säkerheten ligger i bilens konstruktion. Den aktiva säkerheten är system som byggts in för att göra bilen säker att köra. Den passiva säkerheten är de system som skyddar dig om olyckan skulle vara framme. Den förebyggande säkerheten ligger i de funktioner som förhindrar att olyckor sker över huvud taget. Subarus mål är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i eller av en Subaru. Utgångspunkten är alltså inte bara att skona förare och passagerare utan även oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister.

Subaru med EyeSight-förarassistans på motorväg – den blå triangeln visar hur systemets stereokameror registrerar omgivningen för ökad säkerhet, komfort och reaktionsförmåga.

Vår vision

gäller alltså inte bara de som sitter i bilen, utan även oskyddade trafikanter som cyklister och fotgängare.

Att vi kommit en bra bit på vägen bevisas av att de tre senaste modellerna som har testats fick de högsta säkerhetspoäng som någonsin utdelats och har betygsatts av flera testinstitut som bäst i sina respektive klasser.

Nyckeln till detta är våra avancerade förarassistanssystem. De utgör summan av all forskning och allt kunnande om trafiksäkerhet vi har samlat på oss under mer än ett kvarts sekel.

Läs mer om våra förarassistanssystem

Säkerhet som gör dig till en bättre förare

Den primära säkerheten är den som byggs in i bilen redan vid tillverkningen. Bilen ska vara bekväm att köra, ha förutsägbara vägegenskaper och skapa förutsättningar för att föraren har full kontroll i varje situation.

Bra runt-om-sikt och ett minimum av döda vinklar är ett exempel. Subaru har smala dörrstolpar, stora glasytor och intelligent placerade backspeglar. Från förarplats kan du genom varje fönster tydligt upptäcka varje föremål som är en meter eller högre.

Att kunna justera stol och ratt i en optimal position är viktig för att du som förare ska kunna slappna av och fullt ut kunna koncentrera dig på det som är viktigt – att köra bil. Därför är förarmiljön konstruerad för att allt ska vara logiskt och intuitivt. Regnsensor och automatiskt ljus är andra exempel i denna kategorin.

Subaru Crosstrek med hästtrailer i lerig terräng – visar på bilens robusta framkomlighet och pålitlighet för aktiva familjer med hästintresse.

Säkerhet som gör bilen bättre att köra

Här kommer den symmetriska, permanenta fyrhjulsdrivningen in. Genom att bilen alltid har drivning på alla fyra hjul och inte växlar mellan drivning fram och på alla, blir beteendet konsekvent och bilen neutral i styrning och balans.

Till denna kategori räknas även Subaru VDC, som är mer än bara antisladd. VDC innefattar även antispinn och traction control. Systemet känner av vart bilen är på väg och griper in genom att bromsa ”rätt hjul” och på så sätt minska risken för såväl överstyrning/sladd som understyrning. Active Torque Vectoring bromsar automatiskt innerhjulen i en kurva och hjälper bilen att hålla rätt spår genom hela manövern. Elektronisk bromskraftsdistribution fördelar bromskraften automatiskt mellan fram och bakhjul för att kompensera skillnader beroende på hur bilen är lastad.

Bromsassisten ökar kraften på inbromsningen ifall föraren inte skulle trycka tillräckligt hårt utifrån bilens hastighet. Bromsprioritering gör att bilen automatiskt bromsar i en situation där föraren skulle trycka på både gas- och bromspedal samtidigt.

Krocktest av Subaru – bilen kör kontrollerat mot en vägg för att bevisa sin höga krocksäkerthet, skyddande säkerhetsbur och avancerade passiva skyddssystem.

Säkerhet som skyddar dig vid olycka

Denna kategori är till för att skydda förare och passagerare ifall olyckan trots allt skulle vara framme. Subaru använder en stor andel höghållfast stål.

Detta för att skapa en stabil bur runt kupén. Vid en eventuell kollision är det viktigt att karossen hålls så intakt som möjligt. Subarus ringformade säkerhetskaross motverkar inträngning effektivt från alla håll.

Subaru har också sju krockkuddar som standard och ett väl utvecklat, prisbelönat whiplashskydd i nackkuddarna. De tidigt lanserade säkerhetssystemen med kollapserbar rattstång samt styrningen av motorpaketet ingår också i denna kategorin.

Säkerhet som undviker olycka

Det bästa sättet att undvika skador är naturligtvis att se till att det inte händer några olyckor överhuvudtaget.

Här ligger Subaru i Världstoppen med sitt avancerade förarassistanssystem EyeSight – av flera oberoende testinstitut klassat som Världens bäst fungerande. EyeSight har sju funktioner vars syfte är att identifiera risker, varna föraren och – om denna inte reagerar – vidta åtgärder för att undvika olyckan.

EyeSight fungerar som ett extra par ögon och håller koll på trafiken. Det som skiljer EyeSight från många andra system är att det är aktivt upp till 180 km/h. I det fall där systemet inte klarar av att bromsa, kommer det i alla fall att mildra kollisionen väsentligt.

Subaru Rear Vehicle Detection håller koll på trafiken bakom och vid sidan av bilen för att varna om det finns något vid sidan eller om ett fordon närmar sig snabbt bakifrån. SRVD känner också av korsande trafik på parkeringar och liknande.

Systemet känner av allt från bilar till barn på trehjulingar. Automatiskt helljus och styrresponsiva strålkastare är andra exempel på Subarus omfattande olycksprevention.

72%
anser att EyeSight var en viktigt faktor när de köpte sin Subaru.

94%
skulle rekommendera EyeSight till familj, vänner eller kolleger.

25%
uppger att EyeSight redan bidragit till att förhindra en olycka.

94%
känner sig säkrare under körning tack vare EyeSight.

Subaru är störst i Världen på fyrhjulsdrift

Subaru Solterra med elektrisk fyrhjulsdrift demonstreras på grus, lera och snö – visar stabilitet, framkomlighet och trygghet i alla väglag, året runt.

Sedan 1972 har fyrhjulsdrift varit ett signum för Subaru. Alla modeller som erbjuds i Sverige driver på alla fyra. Vi tillverkar och säljer över en miljon fyrhjulsdrivna bilar varje år. Sedan 1972 har över 20 miljoner bilar med fyrhjulsdrift lämnat våra fabriker.

Läs mer om fyrhjulsdrift

Föraren är i alla lägen ansvarig för hur bilen framförs, och är skyldig att följa rådande trafikregler. Förlita dig inte enbart på förarassistans-systemet för säker framfart. Förarassistanssystemet har begränsningar som står beskrivet i instruktionsboken för bilen. Fråga gärna din återförsäljare för mer information.