Bilen var i körskick men inte särskilt fin; den hade bucklor i plåten, klädseln var trasig och framsätena hade tagits ur en annan bil. Men tekniken fungerade.
Tomi körde ett antal utflyktsrundor med bilen under den första sommaren och märkte inga särskilda problem. Subarun väger bara 400 kg, och motorn som är en 12 kW tvåtaktsmotor gav tillräcklig prestanda med tanke på köregenskaperna.
Tomi lät sig inte nöjas med det, utan han beslöt sig för att restaurera bilen. Subaruns teknik är enkel, så den ställde inte till med några svårigheter. Men, som Tomi redan på förhand anat, krävde jakten på olika reservdelar sin egen lilla tid och energi.
I Finland finns förutom Tomis bil endast ett annat exemplar av denna Subaru-modell, Till Amerika däremot, exporterades under 1960-talet ett så stort antal att där än idag finns en aktiv märkesklubb för just denna modell.
Det var genom denna klubb som Tomi så småningom började hitta de reservdelar han sökte – eller halvfärdiga reservdelar. Till exempel fanns det inga hela framsäten att hitta någonstans.