Ett sms bakom ratten ökar olycksrisken med 23 gånger

– så kan vi ändra på beteendet

TEXT: SUBARU FÖRSÄKRING OCH CARINA FORSLING
MARS 2018

Sedan 1 februari 2018 har det varit förbjudet att använda mobilen och samtidigt hålla den i handen vid bilkörning. Trots att kunskapen om den skärpta lagen är utbredd bland bilförare är det många som bryter mot den.

Under första året bötfälldes över 3 000 personer och mörkertalet misstänks vara stort. Vad beror det på att vi har svårt att låta bli mobilen vid bilkörning? Och hur kan vi ändra på det så att vägen blir en tryggare plats?

”Att låta bli mobilen när den plingar till kan vara en utmaning”

När en förare tar upp mobilen i handen för att kolla en notis eller skicka ett sms i farten ökar olycksrisken med 23 gånger enligt forskning från Virginia Transportation Institute. De allra flesta är medvetna om faran med att använda mobilen vid bilkörning och är positiva till att lagen skärptes för drygt ett år sedan. Ändå är rattsurf fortfarande ett utbrett problem.

– Det kan helt enkelt vara en utmaning att låta mobilen ligga när den plingar till, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If Skadeförsäkring som står bakom Subaru Försäkring. Vi är uppkopplade hela tiden och mobilen är en så stor del av vårt liv och vår kommunikation. Den är med konstant, nästan som en förlängning av kroppen, och vi är alltid redo att svara.

Enligt en undersökning från If är yngre förare mer benägna att använda mobilen bakom ratten. Många säger att de aldrig skulle surfa eller skicka sms när de kör bil men verkligheten är en annan och det finns inte alls samma utbredda nolltolerans som när det gäller att köra bil alkoholpåverkad.

– Vi ser samma tendenser utomlands, fortsätter Irene. Sverige är sist i Europa med att införa det här förbudet men även i länder där det funnits under flera år ser man tydligt att beteendet inte går att reglera med enbart en lag. Det krävs utbildning, upplysning och teknikutveckling i fordonen. Mest av allt handlar det om att skaffa nya vanor – varför inte be sitt resesällskap att svara om det ringer?

Vi ser också tydligt i vår statistik att tekniska hjälpmedel som röststyrning och handsfree minskar olycksrisken.

Det säger lagen om att använda mobilen bakom ratten

•Från den 1 februari 2018 är det förbjudet att använda mobilen (eller annan kommunikationsutrustning) och hålla den i handen samtidigt som du kör ett motordrivet fordon.
• Om du använder handsfree eller röststyrning är kommunikation via mobil tillåten, under förutsättning att det inte påverkar trafiksäkerheten.
• Den som bryter mot lagen kan bötfällas direkt på plats. Bötesbeloppet är oftast 1.500 kronor.

Så undviker du att rattsurfa – 5 tips som kan göra stor skillnad

• Ställ in GPS:en och gör klart låtlistan innan du åker.
• Se till att mobilen är uppkopplad via t.ex. Bluetooth när du rullar iväg.
• Sätt mobilen i billäge om den har ett sådant, eller använd stör ej-funktionen.
• Passa på att ringa eller sms:a när du ändå tar en bensträckare. Kan samtalet inte vänta – använd handsfree och röststyrning.
• Be en medpassagerare att svara på telefonsamtal och sms medan du kör.

”Med röststyrning slipper du tumma på säkerheten”

Människans växande behov av att kunna kommunicera med vem som helst när som helst ställer höga krav på utvecklingen även inom bilindustrin. Mobilen kan användas säkert i bilen – bara rätt utrustning finns. För Subaru, som är en av föregångarna inom förebyggande säkerhet, är verktyg för trafiksäker kommunikation i stort fokus.

– De senaste åren har Subaru satsat mycket på det här området, säger Dan Persson, produktansvarig på Subaru Nordic AB. Alla våra nya bilar har, förutom Bluetooth, både stöd för Apple CarPlay och Android Auto. Det gör att du kommer åt innehållet i telefonen, som telefonbok och navigationsappar, via röststyrning.

Dan berättar att han själv sköter t.ex. telefonsamtal, sms och färdbeskrivningar via röststyrningsknappen som sitter lätttillgänglig på ratten. Även funktioner i själva bilen som fläkt och temperaturläge går att styra den vägen, och på så sätt slipper man pilla med olika reglage som tar fokus från bilkörningen.

– Det är bra att tänka till när man organiserar sin telefonbok så att röststyrningen underlättas, fortsätter Dan. Ge bara ett telefonnummer till varje kontakt. Har du flera nummer till samma person – lägg upp lika många kontakter. Till exempel ”mamma hem” och ”mamma mobil”. Med en telefonbok optimerad för röststyrning behöver du aldrig röra din telefon för att kommunicera med omvärlden. All uppmärksamhet kan riktas där den ska vara – på vägen.

Trots att de tekniska hjälpmedlen redan finns inbyggda i bilen är det många förare som fortsätter att använda mobilen på det traditionella sättet, något Dan tror beror på att man kanske inte vet vilken utrustning som finns eller hur man använder den.

– Be din bilsäljare om en ordentlig genomgång av röststyrningsfunktionerna, tipsar Dan. I kombination med Subarus unika EyeSight-system (autobroms med adaptiv farthållare) gör de att du kan känna dig trygg när du behöver ta ett samtal eller skicka sms medan du kör. Du slipper tumma på säkerheten och utsätta dig och andra för fara.