50 år med fyrhjulsdrift

Om något är ett signum för en riktig Subaru så är det att den driver permanent på alla fyra hjul. Subaru Leone 4x4 var först ut 1972. Idag är Subaru världens största tillverkare av fyrhjulsdrivna bilar. Över en miljon om året gör oss avsevärt större än tvåan (AUDI) och mer än dubbelt så stora som Land Rover. Till dags dato har det hunnit bli 19 miljoner.

OKTOBER 2020
FOTO: SUBARU
TEXT: TOP MEDIA

Allt började med att det Tokyobaserade elverket TEPCO vände sig till Subarus ingenjörer med ett önskemål. De uppskattade säkerheten, komforten och tillförlitligheten i Subarus bilar, men behövde komma längre ut ”på linjen”. Deras fråga var enkel: ”Kan ni bygga en fyrhjulsdriven kombi?”.

Som alla seriösa ingenjörer gör gjorde naturligtvis Subarus. De tog sig an utmaningen med hull och hår. Resten är vad man brukar kalla historia. Framkomligheten och de överlägsna dragegenskaperna gjorde Subaru snabbt till ett förstahandsval bland familjer med ett aktivt liv och idag är det tätt med Outback och Forester vid skidbackar, hästtävlingar, hundutställningar, fiskeplatser och outdoor‑event.

Trots de uppenbara fördelarna med hög framkomlighet är säkerheten det viktigaste argumentet för att hålla fast vid allhjulsdrivningen. Bilens uppförande blir konsekvent och förutsägbart, vilket ger trygghet när underlaget skiftar.

Den symmetriska layouten gör också att färden i en Subaru inte störs av styrmoment, vilket är oundvikligt när drivaxlarna är olika långa. Finessens belackare hävdar envist att fyrhjulsdrift bara är ett slöseri med energi och det kan säkert vara sant i många fall, men Subarus drivlina är sannolikt marknadens mest effektiva.

Några av våra modeller går att köpa med enbart framhjulsdrift i Japan. Tittar man på specifikationerna visar det sig att skillnaden i utsläpp mellan en fram- och fyrhjulsdriven Impreza endast är två gram koldioxid per kilometer.

I sanning en försumlig differens för att ens överväga att kompromissa med säkerheten, vilket Subaru inte avser att göra i framtiden heller.