55 År med Boxermotorer

Subarus ingenjörer upptäckte tidigt fördelarna med den platta Boxermotorn och redan 1966 blev den en av Subarus grundstenar. Motorn lanserades i Subaru 1000 och sedan dess är alla egenproducerade Subaru-modeller utrustade med Boxermotor. Med åren har det hunnit bli hela 20 miljoner.

OKTOBER 2020
FOTO: SUABRU
TEXT: ToP MEDIA

De tekniska fördelarna är många. Motorn blir i det närmaste vibrationsfri utan att man behöver addera energikrävande balansaxlar. Kolvarnas rörelser motverkar nämligen inte varandra utan krafterna samverkar. Som grädde på moset innehåller motorn också färre rörliga delar som kan gå sönder.

Ett kvitto på den höga driftstillförlitligheten är hur hett eftertraktade Subarus Boxermotorer är som drivkälla bland hobbyflygare och flygplansbyggare.

Eftersom motorn är platt och lågt placerad, blir bilens tyngdpunkt – trots generös markfrigång – lika låg som i en renodlad sportbil.

Detta ger stabila och säkra köregenskaper, vilket är tryggt om man skulle tvingas göra en hastig undanmanöver i hög fart.

Bilarnas trygga beteende och säkra vägegenskaper gör också Subaru till en utpräglad körmaskin. Få standardbilar erbjuder en lika hög nivå av körglädje. Man behöver inte ens köra fort. En Subaru är lika kul att ratta längs kurviga landsvägar i 70 km/h.

Om olyckan trots allt skulle vara framme medför konstruktionen även att hela motorpaketet kan styras in under bilen istället för att tränga in i kupén, vilket tveklöst skulle leda till skador på förare och passagerare.