Premiär för
Subaru XV e-Boxer

–  en ännu bättre bästsäljare

TEXT: ToP Media  FOTO: Subaru
Mars 2020

Subaru XV tog alla med storm vid premiären i Frankfurt 2012. En Subaru-suv med ungdomliga former och sportbilslika vägegenskaper var något helt nytt i segmentet. Det tog bara fem år för modeller att bli bäst säljande Subaru-modell i Europa och nu är det dags för nästa steg i utvecklingen. Från och med i vår kommer Subaru XV även att erbjudas med drivlinan e-Boxer.

Med markfrigång som en Land Rover och en tyngdpunkt lägre än Porsche 911 vände Subaru upp och ned på alla begrepp när XV lanserades. En bil med seriös prestanda på dåliga vägar och väghållning som en sportbil på kurviga partier. Modellen gav ett förnuftigt alternativ för den som ville ha en lite mindre suv och inte ville pruta på de kärnvärden som kännetecknar en Subaru – Boxermotor, permanent fyrhjulsdrift, tillförlitlighet och massor av körglädje.

Modellen visade tidigt att Subaru verkligen ligger i framkant när det gäller säkerhet och fokus på familjen. Toppresultat i alla krocktester Världen runt och utmärkelser som säkrast i klassen (Top Safety Pick) i USA och den högsta noteringen för barnsäkerhet som grädde på moset till de fem stjärnorna i Euro NCAP.

Framgångssagan fortsatte i och med generationsskiftet 2018, då Subaru XV var först ut att byggas på den revolutionerade bottenplattan SGP (Subaru Global Platform). Denna gav ännu vassare vägegenskaper, högre säkerhet och krispigare styrning. Markfrigången blev ännu mer generös (22 centimeter) och tyngdpunkten ytterligare lägre. I samband med skiftet fick XV också det avancerade förarassistanssystemet EyeSight som standard.

Den nya arkitekturen visade sig vara ännu säkrare än den förra och nya utmärkelser kunde radas upp. Säkraste bil i segmentet enligt japansk NCAP, toppbetyg för säkerhetssystemen, ännu en Top Safety Pick i USA och utsedd bäst i klassen av Euro NCAP 2017.

Eftersom Subaru har målet att bygga Världens säkraste bilar valde man att på eget initiativ åter krocktesta XV även med nya drivlinan och testet bekräftade att bilens klassledande säkerhet inte påverkats av de ändringar som gjorts i samband med elektrifieringen.

Under 2019 ställde fabriken om och förberedde för lanseringen av e-Boxer. Därför blev det brist på Subaru XV med direktinsprutad 2-litersmotor under en kortare period. Nu kommer alltså det populäraste valet tillbaka och är i bättre form än någonsin.

Det kan tyckas ha tagit tid för Subaru att presentera sin första elektrifierade bil, men det görs inga hastverk på fabriken i Gunma och det fanns inga vettiga lösningar att använda sig av.

Ett av de viktigaste kraven var (som alltid) att bilen skulle vara, kännas och upplevas som en äkta Subaru. Att koppla på en elmotor på bakaxeln var alltså inget alternativ. Fyrhjulsdriften skulle fortsatt vara permanent, drivlinan symmetrisk och självklart skulle fördelningen av kraften mellan axlarna vara aktiv och optimal utifrån det underlag bilen för stunden körde på. Därför fick ingenjörerna i vanlig ordning sätta sig och konstruera en Subaru-unik lösning.

Genom att elmotorn är placerad i automatlådan och före fördelningslådan, blir drivkraftsfördelningen precis densamma som föraren vant sig vid och ägarna visat sig uppskatta genom åren. Det kraftfulla 118-voltsbatteriet är lågt placerat under golvet i bagageutrymmet och bidrar till en närmast perfekt viktfördelning, ännu lägre tyngdpunkt och bättre balans.

Fördelen med elmotorn är främst att kraften kommer direkt. Vid start levereras ytterligare 65 Newtonmeter till hjulen så snart gaspedalen trycks ned. Accelerationen blir mer linjär och trots krafttillskottet blir bränsleförbrukningen – och därmed utsläppen – påtagligt lägre än tidigare.

Lösningen gör dig befriad från trassel med sladdar och den ständiga jakten på laddplatser och vägguttag. Subaru XV e-Boxer är självladdande och batteriet får ny energi medan du kör. Installationen går att köra på enbart el under kortare sträckor, vilket kan vara praktiskt på stormarknadsparkeringen, vid stadskörning och i P-hus.

I multifunktionsdisplayen kan du hålla koll på hur drivlinan arbetar och varifrån den får sin energi. Ett användarvänligt gränssnitt visar tydligt om det är bensinmotorn som arbetar, elmotorn som driver eller om bilen förs fram av en kombination av de bägge. Här syns också om motorn laddar batteriet och hur mycket ström som finns att hämta från kraftpaketet i skuffen.

Frånsett drivlinan känner man igen det mesta från årsmodell 2019, men i och med e-Boxer erbjuds ett nytt alternativ på interiören. Istället för svart inredning finns nu ett lite lyxigare utförande som tillval. Stolarnas kanter är klädda i off-white med kontrasterande sömmar i orange. De ytor i panelen som är silverklädda i standardutförande har ett karbonliknande mönster i brons.

Så funkar Subaru e-Boxer

Inbyggd i Lineartronic-växellådan sitter en elmotor, som levererar 20 hästkrafter och 65 Newtonmeter extra redan från start. Kraften kommer från ett batteripaket på hela 118,4 Volt, som ligger placerat lågt under det ordinarie bagageutrymmet. Batteriet laddas automatiskt vid körning och motorbroms, så du slipper trassel med sladdar.
Den extra effekten ger snabbare acceleration från 0-100 och hjälper även till vid omkörningar. Som en ren bonus blir bränsleförbrukningen lägre. Du kan självklart köra kortare sträckor på ren el, men det är inte den nya drivlinans viktigaste syfte. Vi har elektrifierat för att göra e redan bra bil så mycket bättre utan att förlora vare sig kärnvärden eller Subaru-känslan. Vår e-Boxer är så mycket mer än bara en hybrid till. Den är vad vi kallar: Hybrid på Subaru-vis.