Tänk så enkelt allt hade varit om bilförarna kunde ägna sig åt att köra bil

Vi äter frukost, sminkar oss, skickar SMS, gullar med hunden, pysslar om barnen och gör det mesta som inte har med bilkörningen att göra bakom ratten.

Över 70 procent medger att de skickat SMS och nästan 80 procent erkänner att de läst sina textmeddelanden. Och detta medan bilen färdats i en hastighet av 30 meter per sekund! Vi uppfann inte EyeSight för att vi tror att dessa personer ska bli bättre människor, utan för att vi vet att det kommer de inte att bli.

EyeSight finns inte för att du ska slippa köra bilen. Den finns där för att assistera när du inte gör det. Våra tekniker har nu jobbat med att utveckla, testa och förbättra vårt säkerhetssystem i drygt 30 år. Vi har utvärderat laser, radar, sensorer, kameror och kombinationer av dem alla. Enligt våra egna tester var bästa lösningen att använda sig av en stereokamera.

Att endast ha en källa som pratar med sig själv är bättre, snabbare och säkrare än att ha flera som måste kommunicera sinsemellan innan systemet kan reagera. Test- och analysorganisationen Thacham bekräftade vid ett oberoende test att vi hade tänkt rätt.

Sedan Europa-lanseringen 2013 har systemet daterats upp och fått fler funktioner. Det är långt kvar innan man kan kalla det autonom körning, men många av funktionerna i EyeSight är grundläggande för att denna teknik ska kunna komma framåt. EyeSight har av flera testinstitut och ett flertal seriösa, internationella motortidningar klassats som Världens bästa.

Alla Subarumodeller som lanserats sedan 2014 har EyeSight som en del i standardutrustningen. Vår filosofi är att kunden inte ska behöva köpa till systemet. Säkerheten ska helt enkelt inte gå att pruta bort.

EyeSight – Världens säkraste 30-åring

1989 Utvecklingen startar
1999 ADA – Stereosensor
2003 ADA – Stereosensor och radar
2003 SI-Cruise – Laser
2008 EyeSight I – Stereokamera
2010 EyeSight II – Autobroms och adaptiv farthållare
2013 EyeSight introduceras i Europa
2014 EyeSight III – Färgstereokamera
2015 Outback blir första bilen i Sverige med EyeSight