Bältet ska sitta tajt mot kroppen. När du har spänt fast dig är det viktigt att du efterspänner bilbältet och ser till att höftbandet löper över höften. Bilbältet ska fånga upp kroppen så mjukt som möjligt vid en krock. Det ska samtidigt se till att kroppen inte kastas ur bilen eller slår i inredningen eller inträngande delar. Konstruktionen av bilens övriga säkerhetssystem utgår från att man använder bältet. Utan bilbältet fungerar bilens skyddssystem inte som det är tänkt.
Bälteskonstruktionen
Bältesbandet i bilbältet är inte helt stumt, utan konstruerat för att ge efter något vid belastning. Detta minskar den kraft som bröstkorgen utsätts för då kroppen bromsas upp vid en frontalkrock. För att ytterligare minska den belastning som bröstkorgen utsätts för är bilar i dag utrustade med bilbälten med så kallade kraftbegränsningsanordningar för framsätets sittplatser. Vid krocken kommer därför överkroppen att tillåtas förflyttas framåt en liten bit.
Det är viktigt att det här framkastet blir begränsat och kontrollerat, för att undvika att man slår i ratten eller instrumentpanelen eller andra inredningsdetaljer. Du kan själv påverka detta genom att efterspänna bältets diagonalband – det som löper över bröstet och axeln. Se också till att höftbandet löper över höften och inte över magen. Av samma anledning är det olämpligt att använda tjocka ytterkläder under bilbältet. Om detta inte går att undvika, se till att åtminstone höftbandet löper under ytterkläderna. Det är speciellt viktigt att gravida kvinnor ser till att höftbandet löper under magen.