KÖR PÅ!
Men undvik hjulspinn

TEXT&FOTO: MARKO MÄKINEN

Subaru Forester är en bil som är känd för sin prestanda i krävande körförhållanden. Men hur kör man en fyrhjulsdriven bil på oplogade småvägar eller på fält med drivsnö? Vi ställde frågan till Tomi Karrinaho, Finlands främste lärare i terrängkörning.

Karrinahos första tips är att du aktiverar X-MODE om din Subaru är utrustad med detta hjälpsystem. – I extrema fall (och i låga hastigheter) bör man dock stänga av antispinn- och antisladdsystemet.

Det låter kanske konstigt men i vissa snöförhållanden är det omöjligt att köra utan att få spinn. När ett hjul spinner så sänker systemet motorns effekt, i extremfall stryps drivkraften så mycket att bilen helt enkelt inte tar sig fram.

I dessa situationer får man tillfälligt stänga av antispinn- och antisladdsystemet för att komma fram. I alla andra fall är dessa system till stor nytta. Man bör också noggrant bedöma bilens markfrigång i förhållande till snödjupet. Subaru XV, Forester och Outback har samtliga över 20 cm markfrigång.

När man kör i svåra förhållanden är det a och o att vara försiktig med gasen och styra med lugna, jämna rörelser. I djup snö är det lätt att köra fast om man kör ryckigt eller gör stora rattutslag.

– Ha alltid en spade i bilen och se till att den har ett skaft som räcker åtminstone in under halva bilen, då går det att gräva undan snön.

Tänk också på att alltid accelerera långsamt när du startar. Ligger en annan bil före bör du utnyttja de spår som den redan har kört upp. När man kör i mjuk snö ska man på förhand välja en rutt där man kan hålla en jämn hastighet och köra utan stopp. Det är viktigt att hela tiden hålla bilen i rörelse.

– Om man stannar till bör man sedan backa en bit i sina egna spår och bedöma situationen på nytt innan man fortsätter.

Man kan också konstatera att det är dags att pensionera en del gamla tips.

Subaru i djup snö
Subaru i djup snö

– Man behöver t.ex. inte sänka lufttrycket i dagens vinterdäck för att mer friktion. I praktiken blir ett däck med 70-profil (eller lägre) inte bredare om man sänker trycket. Tomi Karrinaho påpekar att man som förare bör vara förutseende när man kör i lös snö.

– Om det kommer en backe längre fram tar man sig upp genom att långsamt öka farten på förhand. Det är viktigt att köra så att däcken hela tiden håller sig mot marken och att hålla farten.

I moderna bilar finns imponerande effektiva antisladdsystem som de reagerar blixtsnabbt för att hjälpa dig som förare. Det är viktigt att hålla farten även i nedförsbacke.

– Bilen går bara att styra när däcken roterar med samma hastighet som bilen har. Om din bil är utrustad med X-MODE system så blir det mycket enklare att bromsa i backar. 

Tack vare X-MODE behöver du aldrig hamna i situationer där bilen inte går att styra. Karrinaho understryker att noggrannhet och försiktighet är viktigt i alla avseenden.

– Om bilen har kört fast eller hamnat i diket, så hittar man den skyldige genom att vända backspegeln mot sig själv. Om man måste stanna bilen bör man stanna på en plats där man är säker på man kan komma iväg igen.

Alltså på plan mark eller med fronten nedåt i backen, säger Karrinaho. Subarus automatväxellåda Lineartronic passar perfekt för terrängkörning.

Subaru hjulspinn

– Med Lineartronic blir det lättare att köra. När motståndet blir större under hjulen växlar automatväxeln steglöst och jämnt till en lägre växel, vilket alltid är en stor fördel vid terrängkörning. Med manuell växellåda krävs mjuka växlingar för att däcken inte ska börja spinna.

Man måste använda kopplingen med känsla och bestämdhet. Även här ger övning färdighet. Karrinaho påpekar att man i terrängkörning aldrig vinner på att köra fort: att köra lugnt är det säkraste sättet att ta sig fram på.