Tuff sport kräver grym dragbil

TEXT&FOTO: NIKLAS KÄMPARGÅRD
SEPTEMBER 2019

Det är ingen hemlighet att skotercross är en tuff sport. Inte heller att Ellen Bäcke tillhör sverigeeliten, faktiskt en av de bättre förarna i hela världen, blott 19 år gammal och redan välmeriterad. SM-mästare, silvermedalj på nordiska Mästerskapen i Finland och trea i VM.

Snöskoterstjärnan Ellen Bäcke kör Subaru Outback ”En grym bil som tar sig fram överallt” . Att tävla i skotercross och samtidigt bo så långt söderut som i Ockelbo (Gästrikland) kräver långa bilresor till både träningar och tävlingar. Tack vare snöfattiga vintrar har resorna till Dalarna blivit betydligt fler och sedan november har Ellen Bäcke åkt knappt 4500 mil.

– Jag åker mycket bil på dåliga vintervägar, både på och vid sidan om asfalt, vilket innebär att jag behöver en pålitlig bil som tar sig fram i alla väder. Därför åker jag Subaru. – Efter ett par skadefyllda år och nästan ett års frånvaro när jag fick min dotter är det skönt att återigen se fram emot en härlig tävlingssäsong.

Planen är givetvis att upprepa resultaten från i fjol, säger Ellen Bäcke, som så här på sensommaren redan längtar till den första snön. Sedan några år tävlar Ellen i standardklassen och åker Polaris 600 cc utan modifiering. Det innebär att hon tävlar med en maskin som inte modifierats överhuvudtaget. Allt är original.

– Precis som i all annan motorsport är det mängder med lullull hos de som har möjlighet och ekonomi att modifiera sina maskiner. I standardklassen får man inte modifiera motorn eller drivlinan alls och jag har till och med valt att behålla all standardutrustning som den är.

Det är både billigare och enklare, säger Ellen som tycker att Polaris har allt som hon behöver. Under en helt vanlig vintervecka kör Ellen till Mora ett par tre gånger i veckan för att träna. Det är trettio mil tur och retur, alltså i runda slag 100 mil i veckan bara för att hålla formen.

Är det dåligt med snö i Dalarna fortsätter hon längre norrut, gärna till Bruksvallarna för mer avancerad helgträning. En enkel resa på 40 mil, ett par gånger i månaden.

– Jag åker grymt mycket bil. Dessutom bor familjen utspridd och jag åker gärna till stugan i Dalarna och tränar i Härjedalen. På sju månader har jag åkt knappt 4500 mil. Bortsett från körkomfort och lastningsmöjligheter är dragvikten avgörande för valet av bil. Med enbart B-behörighet är hon begränsad till en totalvikt av 3500 kg, inklusive släp, skotrar och dragfordon. Lyckligtvis har hon en pappa som ofta hänger med på långkörningarna.

– Då sitter jag bekvämt i baksätet medan han kör. Det är hur lyxigt som helst. Jag fäller baksätena (bara en sådan sak) och njuter av att vara på tur medan pappa kör och kommer fram utvilad.

Eftersom skotertävlandet är en dyr sysselsättning är Ellen välsponsrad. Mycket handlar om att söka sponsorer för att finansiera tävlingar, träningar och dyr utrustning. Utan sponsorer eller en tjock plånbok är det i princip omöjligt att kunna tävla på elitnivå. Den som dessutom söker sig utanför Europa, varför inte till USA kräver rätt omfattande sponsoravtal.

Hela upplägget är möjligt tack vare Ellens stöttande föräldrar. Blott 19 år gammal går hon fortfarande i gymnasiet, på Fordonsprogrammet där hon kämpar med att ta lastbilskort. Dessutom arbetar hon extra på ett tvätteri och behöver då och då hjälp med dottern.

– Utan mamma och pappa (Johanna Bäcke och Erik Eriksson) hade det aldrig funkat att satsa på skoteråkningen i den omfattning som jag gör, berättar Ellen som på sommaren arbetar intensivt med att bygga styrka inför den kommande vintersäsongen.

När det handlar om dragbil är fyrhjulsdriften snudd på obligatorisk, både säkerhetsmässigt och vad det gäller framkomlighet. Snövallar, spårig terräng och dåliga skogbilsvägar är mer regel än undantag i Norrlands inland.

Dessutom jagar Ellen älg, har hund och stormtrivs i skogen, allra helst långt ut på ensliga vägar där bilens köregenskaper testas in i minsta detalj.

– Det känns skönt att kunna lita på bilen till hundra procent. Om jag åker ut på en lerig grusväg vill jag veta att jag också kommer därifrån. Därför åker jag Subaru, säger Ellen Bäcke.